Home > Uncategorized > PROSES ALIRAN KERJA OPERASI PENYENGGARAAN ICT SEKOLAH

PROSES ALIRAN KERJA OPERASI PENYENGGARAAN ICT SEKOLAH

  1. Sekolah membuat aduan kerosakan melalui aplikasi STS( Support Ticketing system ) dengan cara membuka log baru aduan masalah kerosakan yang perlu dibaiki.
  2. Sekolah yang menghadapi masalah untuk akses ke internet boleh menghubungi Pusat Kegiatan Guru (PKG) berhampiran untuk bantuan aduan kerosakan. Salinan boring KEW.PA-2 dan KEW.PA.9 perlu dibawa bersama.
  3. Pihak PKG sebagai Meja Bantuan Aras Satu ( first lever support ) perlu kenal pasti punca masalah dan mengesahkan jenis kerosakan serta menyelesaikan masalah tersebut. Jika masalah berkenaan tidak dapat diselesaikan, log aduan masalah akan dimajukan kepada BTPN/PTPB sebagai Meja Bantuan Aras Dua (second level support) menerusi aplikasi STS.
  4. Jika masalah dapat diselesaikan, log aduan akan ditutup oleh pihak pengadu (sekolah)
  5. 5. Dalam kes kerosakan peralatan, BTPN/ PTPB/ PPD akan terus menghubungi syarikat tempatan yang dilantik dengan mengajukan log aduan masalah melalui aplikasi STS. Syarikat tempatan akan membuat penilaian kerosakan dengan menggunakan Borang Pemeriksaan Penyenggaraan Peralatan ICT( Borang PPP ) dan menyediakan sebut harga yang dilengkapi dengan salinan sah KEW.PA-2/KEW.312 dan KEW.PA-9 yang disediakan oleh pihak sekolah.
  6. Pihak sekolah perlu menghantar sebut harga yang telah disediakan oleh syarikat,kepada BTPN / PTPB / PPD / PKG untuk disemak, dinilai dan dikeluarkan Pesanan Tempatan (Local Order ).
  7. Setiap subwaran kepada PPD/PTPB digunakan untuk menyelenggara lebih kurang 20 buah sekolah dengan anggaran RM5,000 setiap sekolah di dalam seliaannya sahaja dan sekolah selebihnya akan mendapatkan peruntukan subwaran BTPN berkenaan. BTPN/ PTPB/ PPD akan melengkapkan nota minta bersama dengan sebut harga syarikat tempatan bersama salinan sah KEW.PA-2/KEW.312 dan KEW.PA-9 supaya Pesanan Tempatan (Local Order) dapat dikeluarkan oleh pihak BTPN/ PTPB/ PPD .
  8. Syarikat tempatan dibenarkan melaksanakan penyenggaraan peralatan ICT berkaitan setelah Pesanan Tempatan(LO) diterima. Sekiranya perlu bagi syarikat tempatan untuk membawa keluar peralatan daripada premis sekolah, Borang Kebenaran Membawa Keluar Peralatan ICT untuk Penyenggaraan (Borang KMKP) perlu diisi dan disahkan oleh pihak sekolah terlebih dahulu.
  9. Pemantauan akan dilakukan oleh PKG pada setiap peringkat penyenggaraan melalui aplikasi STS atau secara on-site. Setelah masalah atau kerosakan dapat diselesaikan, syarikat tempatan perlu menukar status log aduan masalah dalam aplikasi STS kepada ‘Selesai Pembayaran’ ( complete with payment ). Syarikat tempatan juga perlu menyediakan dokumen seperti :
    • a. Invois.
    • b. Local Order yang telah lengkap ditandatangani.
    • c. Sijil Pengesahan Perkhidmatan Penyenggaraan Peralatan ICT KPM yang disahkan oleh pihak sekolah dengan menggunakan Borang Pengesahan Perkhidmatan Penyenggaraan Pemulihan Peralatan ICT ( Borang PPP1) yang perlu diisi dengan lengkap dan dikemukakan ke BTPN / PTPB / PPD bagi urusan pembayaran.
  10. PKG/ PPD dan syarikat tempatan perlu memastikan pihak sekolah menutup log aduan masalah di aplikasi STS sebagai pengesahan bahawa masalah atau kerosakan telah diselesaikan dengan sempurna.
  11. Pembayaran akan diproses setelah dokumen lengkap diterima dan log aduan masalah telah ditutup (closed) oleh pihak sekolah dalam aplikasi STS.

 

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: